Theologies of Liberation

With the present Pope, Francis, stemming from Latin America, the so-called “Theologies of Liberation”, which were developed in the countries of the South following the Second Vatican Council, have been shifted to the center of theological interest. However, it is not yet widely known that the present discourses differ a lot from those in the 1970’s. It is therefore necessary to re-engage with this form of theology, which takes its starting point in the concrete context of poverty and oppression and understands the sufferings of the marginalized as a source for theology (a “locus theologicus”).

For over 10 years, there have been workshops on “liberating theologies from a European perspective” and for over 20 years, excursions and encounters with the “Church of the poor” in the Philippines have been recorded. Theoretical reflection is concerned with global solidarity and justice in the face of current political, social, economic, and environmental challenges. The guiding idea of this approach is always the “priority option for the poor,” because this option is “implicitly contained in Christological belief in the God who has become poor for us.” (Pope Benedict XVI.)

 

"Church of the Poor" on the Philippines:

 

Current diploma theses on the subject:

  • Margareta Pittl: Las Casas – Christliche Spiritualität als Motiv für politisches Engagement

 

Finished diploma theses on the subject since 2012:

  • Sebastian Pittl: Die christologische Grundlegung der Geschichtstheologie Ignacio Ellacurías
  • Edith-Carmen Speiser: Christologie der Befreiung und ihre Bedeutung für die Nachfolge. Eine theologisch-ethische Analyse des Ansatzes von Jon Sobrino
  • Barbara Karner: ¿Donde está la "opción por las y los pobres" en Guatemala? Befreiungstheologie in Guatemala und ihre Aktualität am Beispiel der Finca Comunitaria la Florida

 

Publications on the subject:

  • Pittl, Sebastian/Prüller-Jagenteufel, Gunter (Hg.): Unterwegs zu einer neuen "Zivilisation geteilter Genügsamkeit". Perspektiven utopischen Denkens 25 Jahre nach dem Tod Ignacio Ellacurías (Religion and Transformation in Contemporary European Society 11), Göttingen: V&R unipress 2016
  • A Poor Church in Service of "the World". The Utopian Dimension in Dietrich Bonhoeffer's Ecclesiology, in: Pittl, Sebastian/Prüller-Jagenteufel, Gunter (Hg.): Unterwegs zu einer neuen "Zivilisation geteilter Genügsamkeit". Perspektiven utopischen Denkens 25 Jahre nach dem Tod Ignacio Ellacurías (RaT 11), Göttingen: V&R unipress 2016, 177-187
  • Prüller-Jagenteufel, Gunter/Helm, Franz/Schelkshorn, Hans (Hg.): Sehnsucht Brot. Auf dem Weg zu einer globalen Tischgemeinschaft (CRM 64), Aachen: Verlagsgruppe Mainz 2015
  • Frei werden – hier und auf ewig. Gedanken zur Aktualität der Theologie der Befreiung, in: Meditation 40 (2014) H.2, 38-43
  • Prüller-Jagenteufel, Gunter/Schelkshorn, Hans/Helm, Franz (Hg.): Götzendämmerung? Die Zivilisati¬onskrise und ihre Opfer (CRM 56), Aachen: Verlagsgruppe Mainz 2013
  • Die Zivilisationskritik Dietrich Bonhoeffers und ihre Theologische (Be-)Deutung. Ein kritischer Beitrag zu einer Befreiungstheologie in der späten Modere, in: Prüller-Jagenteufel, Gunter/Schelkshorn, Hans/Helm, Franz (Hg.): Götzendämmerung? Die Zivilisationskrise und ihre Opfer (CRM 56), Aachen: Verlagsgruppe Mainz 2013, 228-238
  • Theologie der Befreiung im Wandel. Revisionen – Ansätze – Zukunftsperspektiven. Hg. v. Gunter Prüller-Jagenteufel, Hans Schelkshorn, Franz Helm und Christian Tauchner (Concordia Monographien 51), Aachen: Verlagsgruppe Mainz 2010
  • The Victims of Globalization and the Ethics of Life. Notes on Recent Latin American Ethics of Liberation, in: Juhant Janez / Žalec Bojan (Hg.), Art of Life. Origins, Foundations, and Perspectives (Theologie Ost–West. Europäische Perspektiven Bd. 14), Wien–Berlin 2010, 175-183
  • Die Subjektwerdung der excluidos als Antwort auf die Globalisierungsproblematik, in: Prüller-Jagenteufel Gunter u.a. (Hg.), Theologie der Befreiung im Wandel. Revisionen – Ansätze – Zukunftsperspektiven (Concordia Monographien 51), Aachen 2010, 139-152